Què és la cèdula d’habitabilitat i com puc obtenir-la?
La legislació vigent exigeix disposar de la cèdula d’habitabilitat per a fer qualsevol operació de compravenda o lloguer d’un habitatge, aquesta acredita les condicions mínimes d’habitabilitat en els immobles, és a dir apta per a la residència i ús de persones humanes.
La cèdula d’habitabilitat és l’acte administratiu, contingut en un document específic anomenat així, en virtut del qual s’acredita que un habitatge compleix les condicions de qualitat que preveuen la Llei 18/2007, de 28 de desembre, del dret a l’habitatge, i el Decret 141/2012.
La cèdula d’habitabilitat l’atorga l’Agència de l’Habitatge de Catalunya basant-se, entre altres documents, si escau, en el certificat d’habitabilitat o certificat d’idoneïtat, segons el cas, emès per un tècnic, arquitecte o arquitecte tècnic.
El certificat d’habitabilitat és un document redactat per un tècnic competent, on certifica l’habitabilitat d’un habitatge per mitjà d’un imprès oficial establert per l’Agència de l’Habitatge de Catalunya.
La cèdula és necessària per a qualsevol tràmit referent a l’habitatge, com ara compravenda i lloguer, però també per a la contractació dels subministraments de l’habitatge: aigua, gas i electricitat (ordre del 8 d’octubre de 1984 i article 26 de la Llei 18/2007).
El nou Decret 141/2012 recull els models de cèdula existent segons l’antic Decret 55/2009 (habitatge nou i per a l’habitatge usat) i crea un nou tipus: la cèdula d’habitabilitat pels habitatges procedents d’actuacions de rehabilitació.
Amb aquesta nova incorporació, s’estableix els tipus següents:
– La cèdula de primera ocupació, quan es refereix a habitatges de nova construcció.
– La cèdula de segona ocupació, si es refereix a habitatges preexistents.
– La cèdula de primera ocupació de rehabilitació, quan s’otorga per a aquells
habitatges que són el resultat d’una intervenció o procés de rehabilitació o gran rehabilitació.
La cèdula d’habitabilitat, per a l’habitatge nou, té una vigència de 25 anys i per a l’habitatge usat així com habitatges resultants d’intervencions de rehabilitació o gran rehabilitació la vigència és de 15 anys, durant els quals, qualsevol canvi d’usuari o de propietat, contractació de serveis, etc., es pot realitzar amb la cèdula vigent. Passats els corresponents anys des de la seva expedició s’haurà de tramitar novament, independentment que hi hagi o no canvi d’ocupant.
Si voleu vendre o llogar el vostre habitatge, i no esteu segurs de si el vostre habitatge disposa de la cèdula d’habitabilitat DES DE SERVIMUR PODEM AJUDAR-VOS!
Si no teniu la cèdula, o està caducada, és necessari que un arquitecte/a o arquitecte/a tècnic/a faci el certificat d’habitabilitat, i amb l’adreça de l’habitatge en tenim prou per a obtenir la informació mínima i prèvia a la inspecció de l’habitatge. A continuació ens posarem en contacte amb vosaltres per tal de concertar una inspecció visual de l’habitatge on es comprovarà que l’immoble compleix les condicions mínimes d’habitabilitat que marca la normativa vigent segons l’any de construcció de l’habitatge.
Un cop realitzada la inspecció, procedirem amb la preparació de la documentació i tramitació a l’Agència de l’Habitatge de Catalunya, i l’atorgament de la cèdula d’habitabilitat té un termini aproximat de 30 dies hàbils des del registre de la sol·licitud.
Si teniu la cèdula d’habitabilitat atorgada, també podem tramitar-vos un duplicat a l’Agència de l’Habitatge de Catalunya.